1. Introducció¶
En aquesta unitat, tractarem com organitzar-nos tant individualment i col·lectivament amb ClickUp. Per això, veurem alguna cosa de teoria sobre gestió de projectes (Project management), des del punt de vista que organitzar-nos, tant individualment com col·lectivament, és com treballar en un projecte. Després d'això, veurem el concepte de tauler Kanban i com aplicar els temes d'organització mitjançant l'eina ClickUp.
2. Gestió de projectes (Project management)¶
2.1. Conceptes previs¶
Prèviament a començar, definirem aquests tres conceptes:
- Projecte: un projecte és una planificació, que consisteix en un conjunt d' activitats a realitzar de manera articulada entre si, per tal de produir determinats béns o serveis capaços de satisfer necessitats o resoldre problemes, dins dels límits d' un pressupost i d' un període de temps donats.
- Project Management: en català, "Gestió de projectes", és la coordinació dels processos, les eines, els equips, recursos i temps que prendran part en el desenvolupament del projecte.
- Project manager: en català, "Cap de projectes", és una persona que té la responsabilitat general de l'inici, la planificació, el disseny, l'execució, el seguiment, el control i el tancament exitosos d'un projecte.
2.2. Com desenvolupem un projecte?¶
A l'hora de desenvolupar un projecte haurem de contestar a aquestes quatre preguntes:
- QUÈ hem de fer.
- Hem de definir l'objectiu o objectius que volem aconseguir amb el nostre projecte, per exemple, donar a conèixer el nostre producte, ensenyar a fer una paella, crear un producte, fer un pla de prevenció de riscos, etc.
- COM ho hem de fer.
- Realitzarem la planificació del nostre projecte, definint el camí a seguir per aconseguir el nostre objectiu, així com les tasques o treballs a realitzar.
- QUI s'encarregarà.
- Un cop tinguem les tasques a realitzar les persones del nostre equip.
- QUAN es farà cada cosa.
- Crearem el calendari del nostre projecte, veurem els temps de realització de cada tasca, quan s'inicia, quan s'acaba i quines tasques són dependents d'altres.
📖 Important: és important tenir en compte que l'organització de qualsevol projecte ha de ser flexible, és a dir, pel camí poden sorgir imprevistos o problemes que facin que haguem de canviar elements, repensar decisions i/o moure el nostre calendari.
2.3. L'organització individual podria ser un projecte a gestionar?¶
Hem posat aquest punt perquè us sigui fàcil relacionar la gestió de projectes amb l'organització individual (que us organitzeu vosaltres mateixos) i l'organització col·lectiva (que us organiqueu en conjunt).
L'organització individual (per exemple, anotar deures, dates d'examen, tasques de casa, esdeveniments importants, etc.) podria simplement ser considerat com un projecte "de la nostra vida" on nosaltres mateix el gestionem, sent el "project manager".
L'organització col·lectiva (on diversos individus s'organitzen), ja és, per definició, una gestió d'un projecte. En alguns casos, pot tenir alguna diferència, com per exemple que no tingui "Project manager" o que tots siguin "Project managers".
3. Tableros Kanban¶
Kanban és una paraula japonesa formada per Kan, que vol dir visual, i Ban, que significa targeta. Per tant, Kanban fa referència a les targetes visuals.
Es tracta d'un mètode visual de gestió de projectes que permet als equips visualitzar els seus fluxos de treball i la càrrega de treball. És un tauler que està organitzat per columnes on es mostren les tasques i la seva situació. Més informació a https://es.wikipedia.org/wiki/Kanban
Tenim diferents models que s'adapten a les nostres necessitats, així tenim el tauler genèric amb el qual anem a treballar i altres.
Tauler Genèric
Específic per a un projecte
📖 Important: els taulers Kanban són útils per a la gestió de projectes, però també poden ser útils per a l'organització individual i col·lectiva.
4. Eina ClickUp¶
4.1. Què és ClickUp?¶
Clickup https://clickup.com és una eina per a la gestió de projectes i tasques. Funciona per a tot tipus d'equips, podent usar-se la mateixa aplicació per planificar, organitzar i col·laborar. Aquesta eina ens ofereix documents, recordatoris, objectius, calendaris, planificació d'horaris, etc.
L'eina està desenvolupada tant per a gerents com per a equips de treball que volen treballar de manera més organitzada, intel·ligent i eficient amb una plataforma que els ajudi a gestionar el seu projecte.
Per tant, podem resumir que és un programari de Project Management, una plataforma senzilla i intuïtiva per a la gestió de projectes i temps. Les seves principals característiques són:
- Permet el registre al seu web de forma gratuïta.
- Possibilitat de convidar més col·laboradors al teu projecte.
- Permet organitzar els teus espais de treball.
- Agregar etiquetes amb les quals portaràs el control dels teus espais.
- Crees les teves tasques, defineixes qui portarà aquesta activitat i els seus temps d'entrega.
- Tens diferents vistes.
- Pots agregar tots els projectes que desitges
4.2. Informació útil per treballar amb ClickUp¶
A continuació indiquem alguns enllaços útils que ens ajudaran a treballar amb ClickUp:
- Introducció a ClickUp: https://youtu.be/Sy2p7-GjGEI
- ClickUp i la seva jerarquia de treball: https://youtu.be/SIBCJ63YPFw
- ClickUp organitza els teus projectes i tasques: https://youtu.be/CBuhH_LF0yk
5. A partir d'aquí, què?¶
Doncs a partir d'aquí ja hauries de:
- Conèixer els conceptes bàsics sobre gestió de projectes.
- Conèixer que és un tauler Kanban.
- Ser capaç de crear i gestionar un tauler Kanban (s'aprèn durant les pràctiques).
- Pot ser tant un tauler Kanban "en paper" com un amb ClickUp o eines semblants.
- Ser capaç d'organitzar-se individualment i col·lectivament amb ClickUp (s'aprèn durant les pràctiques).
- Ser capaç de gestionar projectes amb ClickUp (s'aprèn durant les pràctiques).